Funderingar

Istället för att plugga så sitter jag här och tänker på andra saker, precis som vanligt. Två dagar kvar till tenta, då är det omöjligt att plugga.
Det jag har funderat på är hur viktigt den här tentan är i förhållande till relationer jag har till andra människor. Jag tänker att medan jag sitter här och pluggar så missgynnar jag och kanske rent av förstör mina relationer till andra människor. Jag inser ju att det inte är så eftersom alla fattar att jag måste plugga, och det gäller ju bara ett par dagar, men det får mej ändå att tänka på hur viktigt pluggandet egentligen är. Det är många gånger som jag måste välja att plugga istället för att vårda mina relationer. Vilket är då värst, att få en omtenta eller att mista en bra vän? Så klart att mista en bra vän, men just i väljandets ögonblick så tänker jag inte så.

Det här med relationer har fått mej att fundera på nåt annat också. Jag har ju ett liv här och ett liv där hemma och det är ibland svårt att få dom att gå ihop. Jag menar, jag mår tusen gånger bättre av att vara här men ändå så finns några av mina bästa vänner där hemma. Frågan är då om det är värt att äventyra den vänskapen för att plugga? Jag vet inte. Det största problemet är att jag har några av mina bästa vänner här också. Vilket gör att jag alltid kommer att känna mej kluven. Om jag är här saknar jag alltid folk där hemma och om jag är hemma så saknar jag folk här. Känner alla den här klyvningen?

Jag tycker iaf att det är väldigt jobbigt!


Kommentarer
Postat av: Johanna

Men du, alla som bor här (som du känner alltså) pluggar ju. Det betyder att alla någon (troligen flera) gång/gånger sagt nej till något/någon pga att de måste plugga. Och eftersom om alla vet hur det är så äventyrar du inte relationerna. Skulle någon ta så illa upp av att du pluggar är det kanske inte ens en relation värd att vårda?

Jag känner mig faktiskt inte alls kluven mellan Västerås och Umeå. Mer än min familj finns inte direkt någon, mer än ett par, jag saknar. De flesta har flyttat och de som blivit kvar är de jag växt ifrån/isär. Känner inte att jag har något gemensamt med dem. Ses imorgon <3

2008-08-27 @ 17:39:35
Postat av: toraa - stolt mamma

Klart värt att plugga!! Det har ju DU valt! Tänk om du skulle välja "här hemma" å sen skiter det sig mellan typ oss ( fast det kommer aldri hända!) å då har du inte ens ngt du valt själv.. Vi får bli bättre på att ses när vi kan å höra av oss oftare ( vet att ingen av oss hinner mer men.. :) ) Tänk om jag saknar florence jättemkt å flyttat till frankrike bara för att kunna känna henne bättre, då hade ja ju missat massor här hemma.. Som det är nu kommer vi og aldrig mer träffas men det är smällar man får ta! Älskar dig, du gör rätt om det känns rätt för dig!

2008-08-30 @ 08:53:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0