Fel?!

Jag har precis suttit och gjort en sammanställning av alla boktips  vi har fått av Martin under den här kursen. Det är 39 stycken. 4 av dom är skrivna av kvinnor. Innebär det att det inte finns några historiska böcker av kvinnliga författare? I så fall är det ju illa, men jag har kollat upp dom författarna som har skrivit dom böckerna som vi har fått tips på, dom kvinnliga och dom har skrivit fler böcker, men det är inga som Martin rekomenderar.
Jo och en sak till, dom böckerna som är skrivna av kvinnor handlar om småsaker och typiska kvinnofrågor. Jag förenklar lite men överlag så är det så.
Visst det kanske är så att det inte finns några bra böcker av kvinnor, vilket jag tvivlar väldigt starkt på, men det här är ändå universitetet, borde dom inte ge oss en bra bild av verkligheten? Det känns som att dom har missat nåt här!

Kommentarer
Postat av: kattis

härligt nina! KLAGA! jag står på din sida. klart att det finns bra böcker av kvinnor. dom uppmärksammas bara inte på samma sätt. det är ju bara att kolla på skönlitteraturen också, vad har de författare som blir mest uppmärksammade för kön? i allmänhet är samhället dåligt på att ta kvinnor på allvar. även i ett av de mest jämställda landen (på pappret). puss
ps. nu är jag LEDIG :)

2008-01-17 @ 17:00:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0