Humor? Nörd?

Ronny Ambjörnsson skriver i sin bok Människors undran "I Thukydides' historik över det peloponnesiska kriget - det första Balkan kriget- ..." Haha, jag tyckte att det var roligt. Visar det på en brist i min humor eller att jag håller på att bli en regelrätt nörd?

I övrigt så älskar jag att känna mej smart och känna att jag har utvecklats. Boken som jag läser nu, ovan nämnda, är så bra. Jag tror inte att det är meningen att den ska vara så svår och elitistisk, men jag tror ändå att om jag hade läst den för ett år sen så hade jag inte förstått, nu kan jag sätta in saker i dess sammanhang vilket gör att jag känner mej som, ja den smartaste personen i världen. Skön känsla!
Boken borde läsas av alla som är det minsta intresserad av historia, filosofi, idéhistoria eller om man vill få en allmänbildning. Jag är helt såld!
För att ni ska förstå hur bra det är så ska jag skriva ner det första stycket i boken, som dock inte är av författaren utan av Aristoteles.

"Filosofins begynnelse är människors undran. Först är de förbryllade inför föremål som ligger nära till hands, sedan utsträcker de undan för undan sitt frågande till större ting som månens fenomen och solen och stjärnorna och om universums ursprung. En människa som är förbryllad och förvånad blir medveten om sin egen okunnighet...Det var där som människorna vände sig till filosofin för att undfly detta tillstånd av okunnighet, deras mål var tydligen förståelse snarare än praktisk vinning."

Visst blir man inspirerad?
Okej, jag erkänner. Jag är en NÖRD!!

Kommentarer
Postat av: Johanna

Jag förstår inte det roliga där i början..

2008-01-23 @ 22:31:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0