Valfrihet

Jag har funderat på det här med valfrihet. Jag tycker ofta att den individuella valfriheten ska stå tillbaka till förmån för kollektivets bästa. Jag tycker till exempel att det inte ska finnas någon valfrihet kring föräldrarpenningen. Jag tycker att det bara ska vara möjligt att båda föräldrarna tar ut exakt lika mycket ledighet. Jag tycker inte heller att det ska finnas en valfrihet kring att välja en finare (fri)skola för att, som i många fall, hamna på en skola med elever från samma samhällsklass.
Däremot finns det andra saker som jag väldigt starkt känner att jag måste få bestämma själv. Till exempel när jag ska umgås med människor. Jag kan inte vara trevlig på beställning, jag kan inte vara trevlig mot någon som jag inte tycker om.
Poängen med det hela är att jag vill vara konsekvent. Jag vill kunna säga att jag tycker att kollektivets bästa alltid borde stå i centrum, men jag skulle bli totalt tokig om jag inte själv fick bestämma vissa saker. Jag är medveten om att världen inte är svart eller vit, men borde inte egenskapen att vara konsekvent premieras?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0