Svenne

Alltså jag har tänkt på det här med svenssonföraktet. Varifrån föraktet är som störst är kanske svårt att veta, kanske är det som störst i små samhällen, där också risken är större att hamna i ett svenssonliv. Jag undrar dock en sak. Vad är egentligen mest svensson. Att bo i villa, i ett samboförhållande, äta tacos och dricka rödvin på fredagkvällen eller att bo i Stockholms innerstad, jobba med något kreativt och älska sina märkeskläder? Är inte det sistnämnda mer svensson? Jag tänker att det förstnämnda är mer tragiskt än svemsson, men det kanske bara är jag.

Kommentarer
Postat av: Johanna

Det senare livet är ju definitivt inte föraktat, snarare ganska nära något ideal.



Vad är det tragiska i att bo i villa med sin sambo, dricka vin och äta tacos? Jag längtar efter det livet.



Jag upplever att de som föraktar volvo, villa vovve-livet ofta är de som nog längtar mest efter det, men är rädda att inte få det.



2009-08-06 @ 14:08:02
Postat av: Frida

Jag längtar också efter det livet! Äta kräftor med grannarna..

2009-08-07 @ 10:43:21
Postat av: Linda

Nja, jag längtar inte efter det, trodde jag gjorde det innan jag blev realist.. eller cynisk. Men jag dissar bara de som inte gör ett aktivt val för svennelivet utan "bara" hamnar där.

Det går inte att förklara bort ett normbrytande sätt att leva som rädsla för att inte kunna få det som "alla" andra har. Många vill självklart inte ha det där och det är sorgligt att så många lever ett liv med villa volvo och vovve fast de är personer som borde göra nåt annat. debatten fortsätter:)

2009-08-08 @ 23:06:44
Postat av: Frida

Frågor till realisten:



Personer som borde göra något annat? Enligt?



Varför kan man inte få följa med livet och "bara" hamna där? Enligt dig kan man alltså inte vara lycklig i en villa i ett samboförhållande om livet bara haft sin gång? Är det därför du "dissar"?

2009-08-09 @ 11:12:52
Postat av: Linda

Enligt dem själva, många mår faktiskt dåligt av att ha sjukt fasta rutiner och att sitta fast i villa och lån. (det är tydligen det folk oroar sig mest för, både dag och natt. alla lån etc.)

Tror att man kan råka passa i ett samboförhållande även om man inte gjort ett aktivt val men lika gärna vantrivas. och bara föjla livet och bara hamna där finns inte. det är normer och förväntningar på folk som gör att folk bara följer med. Trodde VERKLIGEN att jag ville ha svennelivet tills jag blev tvingad att fundera. trodde vrkligen att jag var den sista personen på jorden som skulle ifrågasätta det, men jag e sjukt glad att jag gjorde det. är övertygad om att jag skulle vantrivas. just därför blir jag orolig när folk inte ifrågasätter sina val och sen blir föräldrar till barn som behöver peppade föräldrar. jaja..

2009-08-12 @ 14:59:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0