Böcker

Fredag kväll. Har precis ätit en god middag med min familj och sitter nu med ett glas rött och myser i soffan. Vad passar väl då bättre att svara på ett par frågor om böcker.

1. Tre viktiga läsupplevelser under din uppväxt?

När jag var liten så läste jag alla Elsa Beskows böcker, kanske inte de bästa ur ett genusperspektiv, men å andra sidan så är det dom böckerna jag tänker på först när jag tänker på barnböcker, vilket gör att jag alltid blir en smula upprörd. Den jag tyckte allra bäst om var Ocke, Nutta och Pillerill.
Annan bok som jag tyckte hemskt mycket om var Linnéas ABC bok, jag är inte helt säker på att den hette så men den gick i alla fall ut på att lära läsarna alfabetet. Att det är en bok som jag tyckte mycket om är väl ett tecken på att lärare är mitt yrke.
Per Nilssons böcker har också påverkat mej mycket, framför allt Ett annat sätt att vara ung. Jag ville vara Hannah, jag ville vara engagerad.  

2. Tre viktiga serieupplevelser under din uppväxt?
Jag har aldrig läst särskilt  mycket serie. Den enda som jag kan komma på just nu är Bamse.
 

3. Romaner som överrumplat berättartekniskt på senare tid?

De utestängda av Elfriede Jelinek. Hon har ett fantstiskt språk. Det flyter på otroligt bra tycker jag och känns natruligt på något sätt, det är som om man får följa någons tankar.
Ett öga rött av Jonas Hassan Kemiri. Behöver jag ens kommentera vad som är så fantastiskt med hans bok/böcker?


4. Musik eller inte när du läser?

Förut hade jag alltid musik på när jag läste, men nu vill jag helst ha det helt tyst. Men då måste det också vara helt tyst så det funkar bara när jag är ensam. Om det finns minsta lilla störande ljud så har jag hellre musik på.

5. Vilken bok blir ytligt bekanta överraskade över att du läst och gillat?
Ingen aning faktiskt.

6. Finns det någon adaption från bok/serie till film som du ser fram emot?
Harry Potter har ju snart premiär, vilket jag så klart ser fram emot. Sen ska det också bli kul att se Flickan som lekte med elden.
 

7. Vilken bok blir ytligt bekanta överraskade över att du läst och ogillat?
Parfymen av Patrick Suskind. Tydligen är det där en sån där bok som typ alla gillar, men jag tycker att den är totalt värdelös. Det är ytterligare en hyllning till myten om den rena, unga oskulden.

8. Vilken författare hade du velat ge en stor kram, tagit en öl med, och vem hade du velat ge en omgång stryk?
Astrid Lindgren är väl någon som man vill krama. Tagit en öl med? Hm, jag har ingen aning. Men stryk däremot, det skulle nog bli ganska många antar jag, eller förresten det är kanske inte värt det.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0