Genus

Den senaste tiden har det pågått flera olika genus diskussioner runt omkring mej. Vilket ju så klart är väldigt bra. Det är intressant och viktigt, tycker jag. Det är absolut ett av mina mål som lärare att alltid ha ett genusperspektiv på min undervisning. Ge eleverna metoder och modeller för inlärning och att inte falla in i dom konstruerade könsmönstren är det som står högst på min dolda läroplan.

Jag tycker generellt sett att det har varit för lite genus perspektiv under min tid på lärarutbildningen. Under historian var det ytterst lite men nu under svenskan börjar det bli bättre. Jag tycker fortfarande att det är för lite men som sagt det blir mer. Vi läser drama just nu och det är första gången som det uttalat finns just ett genusperspektiv. Bland annat så får vi ut diskussionsfrågor som vi ska diskutera i gruppen där en av frågorna behandlar ämnet. Detta gör vissa personer väldigt upprörda. Så till den milda grad att man gör sej besväret att klaga för läraren och rent be om att han ska ta bort dessa frågor. Varför? Jag förstår inte hur man kan gå igenom lärarubildningen och inte ha förstått att detta är extremt viktigt, eller alternativ blivit olämpligförklarad som lärare.

Idag hade vi ytterligare en diskussion kring kön. Denna gången med utgångspunkt i språk och kroppsspråk. Vissa frågor vi pratade om var tex Vad vi uppfattar som auktoritärt och varför? Om det finns någon skillnad mellan hur tjejer och killar använder sitt språk och sitt kroppsspråk?
Det vi stannade upp kring var att män oftast är mer framåt, tar mer plats och också är mer auktoritära. Vidare pratade vi om hur man ska komma bort från det här, om kvinnor då ska lära sej att ta mer plats och så vidare. Då kunde jag inte vara tyst längre utan räckte snällt upp handen och väntade på att få ordet. Och så säger jag: varför är det alltid vi tjejer som ska ändra vårat beteende till förmån för killarnas? Det är ju det samma som att säga att män är norm och kvinnan undantaget.
En av killarna i klassen säger då, rakt ut i klassrummet utan att vända på sin tur trots att flera personer räckte upp händerna: Men varför ska jag som kille ändra på ett beteende som funkar?
Om detta ställs som en retorisk fråga så visst, det är okej. Men han fortsätter: Jag tänker iaf inte ändra på mej, jag är egoist precis som alla andra.
Det här är alltså en person som läser till lärare och ska ta hand om våra barn. Min lösning på problemet? Skjut honom!

Kommentarer
Postat av: Johanna

Sjuk kille! Vad heter han? Jag ska skicka harbajs.

2009-05-13 @ 21:45:17
Postat av: kattis

HAHA många som borde skjutas på lärarutbildningen tyvärr.. men harbajs är en väldigt bra ide!!

2009-05-14 @ 21:16:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0